Mgła mózgowa (Brain Fog) – objawy, przyczyny, leczenie

Mgła mózgowa (Brain Fog) – objawy, przyczyny, leczenie

Mgła mózgowa (brain fog) jak sama nazwa wskazuje jest czymś w rodzaju zamglenia umysłu związanego z upośledzoną percepcją.

Mgła mózgowa nie jest terminem naukowym. Jednak może ona dopaść każdego bez względu na wiek.

W artykule przyjrzymy się dokładniej temu zjawisku odpowiadając na następujące pytania:

  • co to jest mgła mózgowa i na czym polega
  • jakie są przyczyny występowania mgły mózgowej
  • jak zdiagnozować mgłę mózgową
  • jak leczyć mgłę mózgową

Co to jest mgła mózgowa?

Mgła mózgowa sama w sobie nie jest stanem chorobowym, ale raczej objawem innych schorzeń. Jest to rodzaj dysfunkcji poznawczej obejmującej:

  • problemy z pamięcią
  • brak jasności umysłu
  • słabą koncentrację
  • niezdolność do skupienia się

Niektórzy ludzie opisują brain fog również jako zmęczenie psychiczne.

Na czym polega mgła mózgowa?

Brain fog jest ściśle związany z zaburzeniem regulacji neuroprzekaźników w mózgu, a konkretniej:

  • dopaminy
  • acetylocholiny
  • serotoniny
  • kwasu gamma aminomasłowego (GABA)

Duży wpływ na poziom neuroprzekaźników ma tryb życia i dieta. życie w ciągłym stresie lub częste spożywanie stymulantów takich jak kofeina przyczynia się do podwyższenia poziomy dopaminy i jednocześnie obniżenia serotoniny.

Z kolei niski poziom choliny w diecie bezpośrednio wypływa na obniżenie poziomu acetylocholiny, która jest ważna w procesach regeneracji oraz wspomaga pamięć.

Co ważne, niski poziom acetylocholiny może przyczyniać się do rozwoju choroby Alzheimer. Dlatego warto włączyć do diety produkty takie jak jajka, łososia, orzechy, czy soję.

Jakie są przyczyny mgły mózgowej?

mgła mózgowa

Istnieje wiele potencjalnych przyczyn występowania mgły mózgowej. Większość z nich związana jest z trybem życia oraz dietą, które co do zasady mają bezpośrednie przełożenie na stan zdrowia.

Poniżej wymieniono sześć najczęściej przytaczanych w literaturze przyczyn zamglenia umysłu.

Stres

Przewlekły stres może zwiększyć ciśnienie krwi, osłabić układ odpornościowy i wywołać depresję. Może również powodować zmęczenie psychiczne. Kiedy twój mózg jest wyczerpany trudniej o prawidłową możliwość koncentracji, co przekłada się na obniżenie zdolności poznawczych.

Mała ilość snu

Niska jakość snu w parze z niewystarczającą ilością może również wpływać na funkcjonowanie mózgu. Staraj się spać od 7 do 9 godzin w ciągu nocy. Zbyt mała ilość snu może prowadzić do trwałego pogorszenia koncentracji i problemów z pamięcią.

Jeśli chcesz poprawić jakość snu sprawdź mój artykuł:
Jak Poprawić Jakość Snu

Zmiany hormonalne

Zmiany hormonalne mogą również wywoływać mgłę mózgową. W czasie ciąży wzrasta poziom hormonów progesteronu i estrogenu. Ta zmiana może wpływać na pamięć i powodować krótkotrwałe upośledzenie funkcji poznawczych.

Podobnie, spadek poziomu estrogenów w okresie menopauzy może powodować okresowe problemy z pamięcią i koncentracją.

Dieta

Dieta może również istotnie przyczyniać się do występowania mgły mózgowej. Dieta bogata w przetworzone produkty, cukry proste może istotnie upośledzać funkcjonowanie umysły.

Pamiętaj, mózg składa się głównie z tłuszczy. Do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej podaży min. kwasów omega-3. Dlatego warto włączyć do diety tłuste ryby, oleje roślinne i orzechy.

Co więcej, jeśli masz alergie pokarmowe lub nadwrażliwość, to spożycie niektórych pokarmów może spowodować chwilowe zamglenie.

Leki

Mgła mózgowa może być również efektem ubocznym przyjmowanych leków. Jeśli zauważysz mgłę mózgową podczas przyjmowania leków, skonsultuj to ze swoim lekarzem.

Obniżenie dawki lub zmiana na inny lek może złagodzić objawy.

Stan zdrowia

Stany chorobowe związane ze stanem zapalnym, zmęczeniem lub podwyższonym poziomem glukozy we krwi mogą również prowadzić do efektu zamglenia.

Inne schorzenia, które mogą powodować mgłę mózgową, obejmują:

  • niedokrwistość
  • depresja
  • cukrzyca
  • Zespół Sjögrena
  • migreny
  • Choroba Alzheimera
  • niedoczynność tarczycy
  • choroby autoimmunologiczne, takie jak toczeń, zapalenie stawów i stwardnienie rozsiane

Jak zdiagnozować mgłę mózgową?

brain fog

Jeśli przez dłuższy czas odczuwasz problemy z koncentracją, zmęczenie, masz zaniki pamięci oraz brakuje Ci motywacji do pracy do może być to oznaką mgły mózgowej.

W tym wypadku warto sięgnąć opinii lekarza i zrobić chociaż podstawowe badania.

Badanie krwi może pomóc w zidentyfikowaniu przyczyny mgły mózgowej. Badanie krwi może wykryć np.:

  • nieprawidłowy poziomy glukozy,
  • niedoczynność tarczycy,
  • problemy z działaniem wątroby i nerek,
  • awitaminozę,
  • infekcje,
  • stany zapalne.

Warto również przeanalizować swoją dietę i tryb życia. Czy aby na pewno mam wystarczającą ilość aktywności fizycznej? Czy aby na pewno odżywiam się zdrowo i dostarczam do organizmu niezbędne witaminy i minerały?

Te pytania mogą okazać się bardzo istotne z punktu widzenia zdiagnozowania przyczyny brain fog. Jak wiesz, przyczyn zamglenia może być wiele, jednak większość z nich jest wynikiem zaniedbań.

Dlatego warto dbać o kondycję fizyczną, zwracać uwagę na to co jemy oraz wykonywać profilaktyczne badania, aby mieć świadomość stanu naszego zdrowia.

Mgła mózgowa leczenie

mgła mózgowa

Leczenie mgły mózgowej uzależnione jest od przyczyny. Dla przykładu, jeśli cierpisz na anemię, to suplementy żelaza mogą zwiększyć produkcję czerwonych krwinek i zmniejszyć mgłę mózgową.

Czasami złagodzenie objawów mgły mózgowej polega na skorygowaniu niedoborów żywieniowych, zmianie leków lub poprawie jakości snu.

Bez względu na wszystko warto przyswoić sobie i przestrzegać kilku podstawowych zasad, które nie tylko mogą wyeliminować mgłę, ale także ogólnie poprawić stan zdrowia.

  • zadbaj o długość i jakość snu: pamiętaj aby spać od 7 do 9 godzin, unikaj ekspozycji na niebieskie światło 2-3 godziny przed snem.
  • staraj się unikać stresowych sytuacji, rozważ np. medytację jako sposób na uspokojenie i wyciszenie organizmu
  • nie nadużywaj stymulantów takich jak alkohol i napoje bogate w kofeinę (kawa, herbata, energetyki)
  • zadbaj o kondycję fizyczną: ćwicz regularnie 3 – 4 razy w tygodniu, a jeśli nie masz czasu na długie treningi to zadbaj chociaż o codzienne spacery (minimum 20 minut)
  • znajdź sobie hobby, które będzie sprawiało Ci przyjemność, pozwoli się odstresować i odciąć od codziennych spraw
  • zadbaj o prawidłową dietę: unikaj produktów przetworzonych i cukru, zwiększ spożycie warzyw oraz tłuszczów nienasyconych, w tym kwasów omega-3, które wspomagają funkcjonowanie mózgu.

Mgła mózgowa – podsumowanie

Chociaż mgła mózgowa nie jest typową chorobą, a raczej następstwem innych schorzeń lub zaniedbań żywieniowych, to może być wyjątkowo uporczywa.

Problemy z koncentracją, zaniki pamięci, czy brak motywacji może istotnie odbić się na jakości naszej pracy, a także codziennego życia.

W większości przypadków wyeliminowanie jej symptomów sprowadza się po prostu do zadbania o zdrową dietę i kondycję fizyczną, co zawsze wyjdzie nam na dobre.

Jeśli jednak przestrzeganie ogólnych rad nie pomaga, to może to oznaczać, że problem jest poważniejszy. W tym wypadku należy skonsultować się z lekarzem i wykonać przynajmniej podstawowe badania.

Udostępnij


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *