Na czym polega metoda Wima Hofa

Na czym polega metoda Wima Hofa

W tym artykule opiszę dokładnie na czym polega metoda Wima Hofa, jakie są jej zalety oraz jak ją praktykować. Przyjrzymy się także wynikom badań którym został poddany Wim Hof oraz osoby stosujące jego metodę.

Wim Hof za sprawą swoich wyjątkowych dokonań zyskuje na coraz większej popularności. Jak pokazuje, za sprawą kilku prostych kroków można całkowicie odmienić swój organizm i przekraczać granice, które dotychczas wydawały się czymś niemożliwym.

Kim jest Wim Hof?

Wim Hof to z pochodzenia holender nazywany także człowiekiem lodu (Iceman). Swoją popularność zawdzięcza ze względu na swoją zdolność kontroli temperatury ciała i odporność na ekstremalne zimno.

Co ciekawe, jeden z jego ośrodków szkoleniowych znajduje się w Polsce. Zlokalizowany jest obok wodospadu Podgórnej, w Przesiece. Tam też każdej zimy organizuje wyprawy na Śnieżkę.

Wim Hof ustanowił 21 rekordów Guinnessa. Poniżej wymieniam kilka przykładów jego dokonań:

  • ukończenie maratonu nad kołem podbiegunowym, boso tylko w szortach przy temperaturze −20 °C; ubrany tylko w szorty Hof ukończył bieg z czasem 5 godzin i 25 minut.
  • pływanie pod lodem na odcinku 57,5 metra,
  • wspinaczka na najwyższe góry świata w samych szortach (w tym kilkukrotna wspinaczka na Kilimandźaro)
  • przebiegnięcie pełnego maratonu na pustyni Namib bez picia
  • najdłuższa kąpiel w lodzie (1 godzina 52 minuty i 42 sekundy)

Na czym polega metoda Wima Hofa?

Metoda Wima Hofa opiera się na trzech filarach:

  • oddech,
  • ekspozycja na zimno,
  • medytacja
metoda wima hofa zasady

Oddech

Oddychanie metodą Wima Hofa polega na wykonaniu serii wdechów i wydechów, które finalnie mają doprowadzić do krótkiej, kontrolowanej hiperwentylacji.

Warto zaznaczyć, że oddychanie tą metodą może wpływać na kontrolę motoryczną, a w rzadkich przypadkach prowadzić do utraty przytomności. Przed ćwiczeniem technik zawsze usiądź lub połóż się. Dla bezpieczeństwa nigdy nie ćwicz podczas prowadzenia pojazdu.

Przed przystąpieniem do praktykowania metody Wima Hofa polecam zapoznać się z filmem opisującym podstawowe informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa.

Ćwiczenia oddechowe Wima Hofa są bardzo proste i składają się z kilku kroków. Dokładną procedurę znajdziesz poniżej

Zajmij komfortową pozycję

Połóż się lub usiądź. Musisz czuć się komfortowo i jednocześnie mieć możliwość wykonywania głębokich wdechów, dlatego nie kładź się na brzuchu.

Wykonaj 30 – 40 głębokich oddechów

Zamknij oczy i skup się na ruchach klatki piersiowej. Weź głęboki wdech przez nos i wydychaj swobodnie przez usta. Wykonaj pełny wdech przez przeponę, klatkę piersiową aż po obojczyki. Powtórz to od 30 do 40 razy w krótkich seriach.

Możesz odczuwać zawroty głowy i mrowienie w palcach i stopach. Te skutki uboczne są całkowicie nieszkodliwe.

Wstrzymaj oddech

Po ostatnim wydechu weź ostatni wdech, najgłębiej jak potrafisz. Następnie wypuść powietrze i wstrzymaj oddech na około 90 sekund.

Oddech regeneracyjny

Kiedy poczujesz silną potrzebę oddychania, weź jeden duży oddech, aby wypełnić płuca. Poczuj, jak rozszerza się przepona i klatka piersiowa. Kiedy napełnisz płuca wstrzymaj oddech na około 15 sekund, a następnie puść.

W ten sposób kończysz pełny cykl. Cykl ten można powtórzyć 3-4 razy bez przerwy.

Poniżej znajdziesz film, w którym Wim pokazuje jak prawidłowo wykonać ćwiczenia oddechowe.

Podczas wdechu pobieramy tlen i uwalniamy dwutlenek węgla z naszej krwi. Nasza krew jest zwykle już w pełni nasycona tlenem (około 99% nasycenia).

Głębokie oddychanie za pomocą metody Wima Hofa nie podnosi tego nasycenia. Głębokie oddychanie powoduje jednak uwolnienie dużej ilości dwutlenku węgla. To z kolei sprawia, że jesteśmy w stanie dłużej wytrzymać bez oddychania.

Ponadto, poprzez systematyczne i głębokie wdechy i wydechy, wartość pH we krwi wzrasta (czyniąc ją bardziej zasadową), a kwasowość spada. Zwykle średnia wartość pH wynosi 7,4.

Dzięki zastosowaniu technik oddychania PH może nawet wzrosnąć do 7,75. W rezultacie dochodzi do krótkotrwałego niedotlenienia organizmu.

Choć niedotlenienie kojarzone jest z negatywnym zjawiskiem, to w tym wypadku tak nie jest. Więcej na ten temat przeczytasz w ostatnim rozdziale.

Ekspozycja na zimno

na czym poleha metoda wima hofa

Ekspozycja na zimno jest drugim z filarów metody Wima Hofa. Polega ona na regularnym wykonywaniu zimnych pryszniców oraz kąpieli lodowych.

Częsta ekspozycja na zimno wiąże się z wieloma różnymi korzyściami zdrowotnymi, np. to, że narażenie na zimno przyspiesza metabolizm.

Kolejną korzyścią wynikającą z narażenia organizmu na zimno jest zmniejszenie stanu zapalnego, obrzęku i bólu mięśni. Dlatego wielu sportowców stosuje kąpiele lodowe, czy krioterapie jako sposób na przyspieszenie regeneracji po wysiłku fizycznym.

Ponadto ekspozycja na zimno wiąże się również z poprawą jakości snu, większym skupieniem, a nawet lepszą odpowiedzią immunologiczną.

Jak się przekonać do zimna?

Jeśli należysz do osób ciepłolubnych, to ekspozycja na zimno może wydawać Ci się abstrakcją. Jednak uwierz mi, metodą małych kroków można bez problemu dojść nawet do lodowych kąpieli.

Na początek polecam zacząć od naprzemiennych pryszniców. Zacznij od letniej wody, a następnie skieruj słuchawkę na klatkę piersiową i przekręć kurek maksymalnie w drugą stronę. Staraj się na początek wytrzymać około 5 sekund.

Zobaczysz, że z każdym dniem będziesz w stanie wytrzymać coraz dłużej. Zimny prysznic niesie ze sobą wiele zalet:

  • Odporność na stres. Regularne branie zimnych pryszniców powoduje niewielki stres na organizm, co prowadzi do procesu zwanego hartowaniem. Oznacza to, że Twój układ nerwowy stopniowo przyzwyczaja się do radzenia sobie z umiarkowanym poziomem stresu.
  • Wyższy poziom czujności i koncentracji. Zimne prysznice budzą twoje ciało, wywołując wyższy stan czujności. Zimno pobudza również do głębszych oddechów, zmniejszając poziom CO2 w całym ciele, pomagając się skoncentrować. Dzięki temu zimny prysznic zapewnia gotowość i koncentrację przez cały dzień.
  • Silniejsza odpowiedź immunologiczna. Badania naukowe wykazały, że branie zimnego prysznica zwiększa ilość białych krwinek w organizmie. Te krwinki chronią organizm przed chorobami. Naukowcy uważają, że proces ten jest związany ze zwiększonym tempem metabolizmu, który stymuluje odpowiedź immunologiczną.
  • Zwiększona siła woli. Silna wola jest niezbędna, aby każdego dnia wystawiać się na ekspozycję na zimno. Włączając zimne prysznice do swojej codziennej rutyny, wzmacniasz swoją siłę woli, co jest korzystne dla wielu aspektów codziennego życia.
  • Utrata masy ciała. Zimne prysznice (i ogólnie ekspozycja na zimno), oprócz bezpośredniego zwiększenia tempa metabolizmu, stymulują wytwarzanie brązowej tkanki tłuszczowej. Tłuszcz brunatny to specyficzny rodzaj tkanki tłuszczowej, która wytwarza energię poprzez spalanie kalorii. Zimne prysznice są zatem skutecznym narzędziem dla osób, które chcą zrzucić kilka kilogramów.

Ponadto, badanie przeprowadzone przez Thrombosis Research Institute wykazały, że osoby które codziennie brały zimny prysznic miały znacznie wyższy poziom białych krwinek, które chronią organizm przez wirusami.

Wynika to z tego, że ekspozycja na zimno powoduje przyśpieszenie metabolizmu i jednoczesną odpowiedź układu immunologicznego w postaci produkcji leukocytów.

Medytacja

Ostatnim z filarów metody Wima Hofa jest właściwe nastawienie, które można zmienić za pomocą medytacji. Jak twierdzi Wim wszystko zaczyna się w naszej głowie. Jeśli nie będziemy pozytywnie nastawieni i nie będziemy wierzyć w to co robimy, to nigdy nie osiągniemy upragnionych rezultatów.

Wim nie wskazuje konkretnej techniki medytacji. Chodzi po prostu o to, aby umieć się zrelaksować, porzucić wszystkie myśli i po prostu się zrelaksować.

Nie musisz siedzieć w jakieś dziwnej pozycji, wystarczy że usiądziesz w ciszy i przez kilka minut skupisz się jedynie na własnym oddechu. Na początku to będzie trudne. Jednak z każdą kolejną próbą będzie przychodzić Ci to łatwiej. Dodatkowo, zobaczysz że jest to świetna metoda na odstresowanie.

Jakie są zalety stosowania metody Wima Hofa?

Wśród najczęściej wymienianych korzyści jakie niesie ze sobą stosowanie metody Wima Hofa możemy wyróżnić:

  • wzmocnienie układu odpornościowego,
  • polepszenie jakości snu,
  • przyśpieszenie regeneracji organizmu,
  • obniżenie ciśnienia,
  • zwiększenie tolerancji na zimno,
  • poprawa zdolności radzenia sobie ze stresem,
  • poprawa koncentracji,

Czy metoda Wima Hofa działa?

Metoda Wima Hofa jest w dalszym ciągu przedmiotem licznych badań. Jednak dostępne na obecną chwilę rezultaty pokazują wiele ciekawych spostrzeżeń.

metoda wima hofa opis

Badanie z 2014 roku, w którym wstrzykiwano praktykującym Metodę Wima Hofa endotoksynę, wykazało, że byli w stanie kontrolować swój współczulny układ nerwowy i odpowiedź immunologiczną. Może to oznaczać, że metoda Wima Hofa jest skutecznym narzędziem do zwalczania objawów różnych chorób autoimmunologicznych.

Podczas gdy badanie z 2018 roku wykazało, że metoda aktywowała regiony w mózgu odpowiedzialne za tłumienie bólu, co może prowadzić do potencjalnej roli metody Wima Hofa jako endogennego środka przeciwbólowego.

W badaniu przeprowadzonym przez Uniwersytet Radboud porównano odpowiedź immunologiczną osób narażonych na patogen. Wśród obserwowanych znajdowały się dwie grupy osób, praktykujących i niepraktykujących metodę Wima Hofa.

Uczestnicy, którzy praktykowali metodę Wima Hofa, wykazywali zwiększoną odpowiedź immunologiczną i mniej objawów chorób.

W innym eksperymencie sam Wim był ściśle monitorowany w zimnym i neutralnym środowisku. Wyniki tego konkretnego badania wykazały, że poziom brązowej tkanki tłuszczowej Wima jest bardzo wysoki jak na mężczyznę w jego wieku, ale tylko w przypadku pomiaru w zimnym środowisku.

Więcej na temat badań możesz przeczytać na oficjalnej stronie Wima: https://www.wimhofmethod.com/science

Podsumowanie

Jeśli dotrwałeś do końca to znaczy, że już wiesz na czym polega metoda Wima Hofa i jakie są jej zalety. To jak będzie wyglądał następny krok zależy wyłączenie od Ciebie.

Ja wdrożyłem metodę Wima w codzienną rutynę kilka miesięcy temu i choć nie czuję się “super człowiekiem”, to muszę przyznać, że odczuwam wzrost tolerancji na zimno. Dodatkowo, bardzo lubię niesamowity przypływ energii jakie towarzyszy mi po każdej sesji oddechowej i zimnym prysznicu.

Daj znać z komentarzu czy stosujesz metodę Wima Hofa i jakie są Twoje wrażenia.

Udostępnij


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *